Auto najednou hůř drží stopu, v zatáčkách se naklání víc než obvykle a od podvozku se začíná ozývat nepříjemné klepání? Možná máte v háji tyčky stabilizátoru, součástku, která sice není moc vidět, ale dělá obrovský kus práce pro vaši bezpečnost i pohodlí.
Co vlastně dělá stabilizátor?
Stabilizátor je součást podvozku, která propojuje levou a pravou stranu nápravy a pomáhá vyrovnávat náklony karoserie při jízdě v zatáčkách. K němu jsou pak připojené tzv. tyčky stabilizátoru, které slouží jako spojovací členy mezi stabilizátorem a zbytkem zavěšení.
Zjednodušeně řečeno: když zatočíte, stabilizátor a jeho tyčky se postarají o to, aby se auto nenaklánělo.
Kdy a proč tyčky odcházejí?
Tyčky stabilizátoru nejsou příliš robustní. Bývají tvořené tenkou tyčí s klouby na koncích, takže jsou citlivé na rázy, nerovnosti a otřesy. A ty jsou na českých silnicích běžné.
Co se nejčastěji děje?
Vytahané nebo prasklé klouby
Vůle v uložení
Ztráta tuhosti, díky které auto přestává držet stopu
Typické příznaky, že něco není v pořádku
Klepání nebo bouchání v oblasti kol – hlavně při přejezdu výmolů nebo retardérů
Auto se hůř ovládá v zatáčkách, je takové „měkké“
Nepravidelné opotřebení pneumatik – stabilizace nefunguje jak má
Vrzání nebo praskání při zatáčení
Pokud něco z toho slyšíte nebo cítíte, určitě to není normální a ne, samo se to nespraví.
Měnit jen jednu? Ani náhodou
U tyček stabilizátoru platí zlaté pravidlo: vyměňujte vždy obě strany najednou. I když slyšíte klepání jen zleva, pravá strana bývá často stejně unavená, jen zatím mlčí. Když už jdete do opravy, tak ať máte klid.
Máme skladem, poradíme, pomůžeme
V našem e-shopu najdete širokou nabídku tyček stabilizátoru na osobní auta, SUV i dodávky. Nabízíme ověřené značky jako TRW, Lemförder, Febi, Meyle nebo i cenově dostupnější varianty pro starší vozy.
Nejste si jistí, která bude pasovat na vaše auto? Ozvěte se nám, stačí znát VIN a my vám najdeme přesně ten správný díl.